Vård på behandlingshem är den mest intensiva formen av beroendevård. Du flyttar in på en behandlingsklinik och vistas där under flera veckor eller månader och får intensiv terapeutisk vård. Att vara nykter under denna tid är oftast inte så svårt eftersom man vistas i en miljö som är drogfri och får stöd av personalen och övriga patienter. När du sedan lämnar behandlingen och återvänder till hemmet skapas ett glapp där risken för återfall är stor. Det är därför viktigt att du tillsammans med personalen skapar en tydlig eftervårdsplan så att du vet vad du ska göra under den första tiden hemma. I den här texten går vi igenom olika aktiviteter som kan vara till hjälp när du kommer hem.

Recovery Coach

En Recovery Coach kan ge personligt stöd åt till personer som lämnar slutenvårdsbehandling. Coachen  hjälper patienten att sätta och uppnå kort- och långsiktiga mål. En Recovery Coach är en utmärkt resurs för personer som behöver hjälp med att bryta destruktiva beteendemönster och bygga upp en hälsosam vardag. De kan hjälpa till med övergången från att vara i slutenvård där alla timmar på dagen är planerade, till vardagen som ofta kan vara ostrukturerad. Detta kan vara särskilt viktigt om patienten inte har några åtaganden som skola eller arbete under de första veckorna eller månaderna efter behandlingen. Recovery Coaches jobbar både i verkliga möten och på Zoom och Skype.

Mediation

Många ryser när de hör ordet meditation. Ofta beror det på att bilden som poppar i huvudet är en person som sitter rakryggad med korsade ben och mediterar i grupp med andra. Men meditation kan ske i olika miljöer och det finns många olika tekniker och övningar. Poängen med meditation är att sakta ner och fokusera på att vara i nuet. Grunden är att sitta, gå eller stå samtidigt som man fokuserar på sina andetag eller något annat ankare. Det finns många olika appar med guidade meditationer som du kan använda för att lära dig att meditera. Det finns forskning som visar att meditation och medveten närvaro kan minska risken för återfall.

12-stegsgemenskapen

12-stegsgemenskapen

Att gå på 12 stegsmöten är en självklar del för många i deras långsiktiga tillfrisknandeprocess. Att gå på möte är gratis och det finns möten i de flesta svenska städer och på nätet. Bland mötena kan du hittade specialiserade för ätstörningar, alkohol, narkotika, specifika droger, processberoenden som spelande, sex och medberoende. Gemensamt är att du kommer att träffa personer som själva har kämpat med och vunnit över samma problem som du eller din närstående har. Miljontals människor har tillfrisknat genom att använda 12-stegsmetoden och dess gemenskap. Här kan du också få en personlig sponsor.

Terapi

Att gå i terapi hos en psykoterapeut kan vara till stor hjälp för en person som precis har lämnat ett slutenvårdsprogram. Kanske undrar du varför.  Svaret är att den mest avgörande tiden är det första nyktra året. Och med hjälp av en terapeut kan fortsätta att jobba med teman som du berört under tiden på behandlingshemmet. Så om det går, boka en tid med en  terapeut innan du lämnar behandlingshemmet. Det är viktigt att välja en terapeut du litar på. 

Kost

Att se till att du eller din närstående har en balanserad kosthållning kan ha stor betydelse för tillfrisknandet. Ibland kan tanken på mat och vad du ska laga till lunch eller middag vara överväldigande. Att göra en matplanering kan hjälpa dig med dessa känslor. Om det känns för jobbigt att laga mat, så finns det många färdiglagade matlådor som kan levereras till din dörr och som gör det lätt att äta rätt. Hunger är en trigger för många och bör undvikas. Vad du äter påverkar också ditt humör så se till att du prioriterar kosten.

Träning

Träning förbises ofta trots att det är en mycket viktig del av tillfrisknandeprocessen.  Att röra på kroppen har visat sig hjälpa mot ångest, förbättra sömnen och den allmänna psykiska hälsan. Om ekonomin tillåter det så är en personlig tränare perfekt för att se till att du fortsätter med träningen regelbundet. Men det finns även miljontals internetbaserade kurser som du kan delta i på Youtibe eller via appar där du kan träna på egen hand. Träning kan även innebära att man går på en promenad med en vän eller en hund, samtidigt som man får kontakt med naturen. Allt detta kan förbättra ens livskvalitet och hjälpa till i tillfrisknandet.

Gör dags- och veckoplanering

Under tiden som man på behandlingshemmet så är tiden väldigt inrutad.. En vanlig dag går man upp vid samma tid varje dag, tränar, äter tre balanserade måltider, går på gruppterapi, enskild terapi och så vidare. När behandlingen slutar så kan du känna dig väldigt ensam och överväldigad med all tid som nu ska fyllas med innehåll. Att skapa en vecko- eller dagsplan kan ta bort lite av den stress som uppstår när du inte vet vad du ska göra under dagen. Att planera ditt schema runt möten, träning och måltider är en bra början. Kom ihåg att inte fylla på för mycket i schemat. Allting handlar om att hitta en hälsosam balans i livet.