Sociala medier har blivit en del av vardagen för många människor. Det finns en mängd olika sociala media som används av olika målgrupper. Bland de största hittar vi Facebook, Twitter och Snapchat. I den yngre generationen är det inte ovanligt att hitta människor som använder sociala media flera timmar om dagen. Eftersom sociala media påverkar belöningssystemet i hjärnan så kan man också bli beroende av detta beteende eller använda sociala media på ett tvångsmässigt sätt.

Kan man bli beroende av sociala media?

Det korta svaret är ja. Beroende av sociala media räknas in i gruppen processberoende. En person som har utvecklat detta beroende har en tvångsmässig användning av sociala media. De har tappat kontrollen över sin användning och använder stora delar av sin vakna tid till att vara aktiva.  Det kan gå så långt att det börjar påverka andra viktiga delar i livet; precis som alkoholism och substansberoenden kan göra.

Tecken på ett beroende av sociala medier

Ett beroende av sociala medier liknar på många sätt ett beroende av substanser, med humörsvängningar och tydliga beteendeförändringar. Tecken och symptom kan variera från person till personer. Men här kommer en lista på de vanligaste tecknen:

  • är ständigt uppkopplad
  • använder datorer, smart phones och paddor en stor del av dage
  • beteendeförändringar 
  • humörsvängningar
  • försummar personlig hygien
  • blir aggressiva eller får ångest när de inte kan eller får använda sociala media
  • relationsproblem
  • isolering 
  • lågt självförtroende
  • jämför sig ständigt med andra
  • använder alkohol och droger för att orka ed

Hur man upptäcker ett beroende av sociala media

Även om de flesta använder sociala media i någon form så är det få som verkligen är beroende av det. Om du är orolig att du eller någon du står nära riskerar att utveckla eller redan har utvecklat ett beroende, så kan du ställa följande frågor:

  • kretsar personens liv runt sociala media?
  • är personen ständigt upptagen med att planera eller använda sociala media?
  • finns det ett starkt begär att använda sociala medier?
  • används sociala medier för att glömma personliga problem?
  • har personen misslyckats med att minska användningen av sociala medier?
  • om det inte går att använda sociala medier, leder det till problem och/eller känslomässig stress?
  • påverkar användningen av sociala media andra områden i livet, såsom familj, arbete, studier, etc?

Om svaret är “ja” på mer än tre av frågorna, så kan du ha eller vara på väg att utveckla ett beroende av sociala medier. Det kan vara en bra idé att göra en digital avgiftning för att förebygga problemet. En avgiftning innebär vanligtvis att man inte använder några teknologiska enheter alls under en period, eller att man minskar användningen under en period.

Sociala medier och psykisk ohälsa

Det finns en stark koppling mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Social media-plattformar har självklart sina fördelar, men att använda dem för ofta kan göra att man känner sig mer olycklig och isolerad. Dessa negativa känslomässiga reaktioner uppstår på grund av det sociala trycket att dela händelser med andra, att posta den perfekta bilden och att ständigt jämföra sig med andra.

En orealistisk jämförelse uppstår mellan mitt riktiga jag och den filtrerade och felfria nätversionen av andra personer. Att jämföra sig med andra på det här sättet kan leda till allvarlig psykisk ohälsa. Överdrivet användande av sociala medier kan inte bara leda till nedstämdhet och ett missnöje med livet, utan det kan även leda till sämre självkänsla eller ett behov för perfektionism som ofta visar sig som ångestsjukdomar.

Hälsosam användning av social media

Att se till att vi har en hälsosam relation till sociala media är det säkraste sättet att minska risken för beroende. För att minska risken för problem rekommenderas att du:

  • stänger av notifikationer
  • minskar tiden som du spender på sociala media, sätt en tidsbegränsning
  • ha perioder skärmfria perioder under dagen
  • lämna telefonen i ett separat rum under natten så att du inte stör sömnen
  • kolla inte mobilen det första du gör på morgonen

Det här är bara några saker som du kan göra för att minska den tid som spenderas på sociala medier och tekniska enheter. Det garanterar inte att du är immun mot att utveckla ett beroende. Det första steget är att bli medveten om din användning.

Behandling

Behandling av denna typ av beroende är möjligt. Att be om hjälp kan vara svårt, men det finns utbildad vårdpersonal som kan hjälpa dig att utforma en behandlingsplan som passar dig eller din närståendes behov och problem. Det går att tillfriskna.