Ring oss: 08-124 00 284

Träning och återhämtning

  • Patienter som påbörjar beroendebehandling har vanligtvis dålig kondition.
  • Regelbunden träning hjälper dig övervinna beroendet. Det ökar blodflödet runt kroppen och till hjärnan vilket ökar energinivåerna och vaksamheten. Det dämpar också alkohol- och drogsuget, vilket hjälper till att motivera patienter i deras återhämtning.
  • Träning frigör även endorfiner i kroppen vilket får dig att må bra samt minskar depression och ångest.
  • På Stockholms beroendeklinik hänvisar vi patienter till Castle Craigs behandlingshem i Skottland för slutenvårdsbehandling, där alla patienter tar del av minst tre träningspass per vecka för att hjälpa till med att bygga upp nya hälsosamma vanor.

Varför är träning viktig för en framgångsrik behandling?

Träning är en viktig del av återhämtningsprocessen eftersom den ger en mängd olika fysiska och psykiska hälsofördelar som har visat sig hjälpa människor att avstå från droganvändning på lång sikt.

Faktum är att det finns väl beprövade samband mellan träning och återhämtning av beroende. Fysiskt aktivitet frigör endorfiner i kroppen som dopamin och serotonin – de samma endorfiner som frigörs när du använder beroendeframkallande ämnen. Den naturliga känslan man får från träningen hjälper till att återinföra dessa endorfiner till din kropp utan de negativa biverkningar som kommer med ett drogberoende.

Regelbunden träning kan också hjälpa till med att skapa nya nervbanor i hjärnan. Detta hjälper din hjärna att läka från de fysiologiska effekterna av missbruk. Träning förbättrar också generellt din fysiska hälsa och energinivåer, vilket gör det lättare att motstå drogsuget. När du tränar regelbundet förbättrar du ditt kardiovaskulära system. Syre och livsviktiga näringsämnen kommer då att kunna flyta genom din kropp mer effektivt. Detta hjälper din kropp att bli starkare och bibehålla en hög energinivå under hela dagen, vilket i sin tur gör det lättare att utföra dagliga uppgifter och förbättrar din förmåga att fortsätta leva ett substansfritt liv.

Vilka är fördelarna med träning vid återhämtning?

När du börjar din resa till återhämtning kan det kännas spännande men också skrämmande. Genom att inkludera träning i din återhämtningsrutin kan du ta del av en mängd fördelar som gör det lättare att motstå drogsuget och förhindra återfall. Studier visar att om man lägger till träning till din återhämtningsplan kan avhållsamhetsfrekvensen från droganvändning öka med upp till 95 procent. De mest anmärkningsvärda fördelarna med träning:

1. Bättre humör och högre energinivåer

Många människor kämpar med dåligt humör och minskad energi när de först börjar med återhämtningen. Detta är helt normalt eftersom din kropp återställer sig till ett liv utan alkohol eller droger – vilket kan vara en påfrestande process för både din kropp och själ. Att träna hjälper din kropp att anpassa sig till en nykter livsstil genom att producera egna endorfiner. Endorfinerna som frigörs när du tränar höjer inte bara ditt humör, de kan också hjälpa dig att känna dig pigg under dagen. Båda dessa resultat hjälper dig att må bättre och förbli nykter.

2. Minskad stress

Att dra sig undan från droger eller alkohol är stressande för kroppen. När du lägger in träning tidigt under återhämtningsprocessen kan du hjälpa till att på ett naturligt sätt lindra den stressen så att hela återhämtningen känns mindre ångestframkallande. Dessutom är stress ofta en ledande bidragande orsak till utvecklingen av missbruksproblem. Att implementera nya hälsosamma vanor som naturligt minskar stress, såsom träning, är oerhört viktigt. I framtiden kommer dessa grundläggande vanor ge dig nya möjligheter att bränna bort stress och känna dig mer avslappnad.

3. Förbättrad sömn

En god natts sömn är grunden för allas hälsa. När man först påbörjar behandlingen för drog- eller alkoholberoende är det vanligt att kämpa med sömnen eftersom din kropp anpassar sig till alla förändringar du går igenom. Trötthet kan leda till dåligt beslutsfattande, dåligt humör och stress. Dessutom finns det många missbrukare som förlitar sig på en drog eller alkohol för att sova. När du tränar regelbundet hjälper du din kropp att återställa den naturliga sömnprocessen så att du kan njuta av alla fördelarna med att kunna vila ordentligt.

4. Stärkt självbild

Att ta hand om dig själv genom träning ökar din självkänsla över tid. Att träna hjälper till att förstärka en positiv kroppsuppfattning och öka ditt förtroende för din förmåga att ta itu med olika utmaningar. Detta förbättrar din känsla av att tro på dig själv, något som många missbrukare kämpar med. När du kan bevisa för dig själv att du kan avsluta en löprunda eller delta i en yogaklass och må bra efteråt, har detta då en positiv effekt på din motivation att ändra gamla vanor.

5. Rutin och struktur i ditt liv

En av de svårare aspekterna av att bli nykter är att hitta hälsosamma aktiviteter för att fylla din tid. Att hålla sig sysselsatt – särskilt under tidig återhämtning – är speciellt viktigt. Att lägga till träning till din dagliga rutin är ett utmärkt alternativ. Du får en produktiv aktivitet som får dig att må bra och omdirigerar ditt fokus bort från eventuella drogsug som kan uppstå.

Varför du bör undvika för mycket träning

Återhämtning handlar om att fixa dig själv inifrån genom att skapa nya hälsosamma vanor. Att träna på en konsekvent basis är onekligen bra för din hälsa, men det betyder inte att det inte kan utvecklas till en ohälsosam vana för vissa människor. Om du börjar pressa dig själv för mycket när du tränar kan du utveckla ett nytt missbruk eller en ohälsosam vana.

Regelbunden fysisk aktivitet är bra för majoriteten av alla människor, och man kan anpassa träningen för personer med rörelsesvårigheter. Men det är fortfarande möjligt att överdriva, alltså träna för mycket. Vissa människor känner sig sugna på att träna på ett liknande sätt som droger eller alkohol, och det finns bevis för att träningsberoende förekommer oftare hos dem som har haft ett annat beroende. Dessutom kan för mycket träning orsaka skador, utmattning och ångest.

Fokusera på att få en bra mängd fysisk aktivitet som du tycker om och får dig att må bra. Vi gör detta enkelt hos vår partnerklinik Castle Craig i Skottland genom att stödja din återhämtningsresa med regelbundna möjligheter till träning och en vacker miljö för att njuta av fysisk aktivitet utomhus.

Hur man integrerar träning i din rutin

Experter rekommenderar omkring 150 minuter träning per vecka. Det blir ungefär 20 minuter varje dag, eller 30 minuter fem dagar i veckan. Det är en bra idé att börja långsamt, särskilt om du inte har tränat regelbundet. Det finns en mängd olika sätt att inkludera fysisk aktivitet i ditt dagliga liv, från promenader och jogging till yoga och styrketräning.

När du börjar, fokusera på att hitta en träningsform som du tycker om att göra. Detta gör det mycket mer sannolikt att du kommer att hålla fast vid vanan och behålla en konsekvent rutin. Det spelar ingen roll om det är simning, cykling, dans eller tyngdlyftning. Det finns alltid en form av träning där ute som du kommer att gilla.

Var inte rädd för att prova andra former av träning tills du hittar det du gillar. Att komma igång kan vara det mest utmanande steget när det kommer till träning. Det är anledningen till varför man borde experimentera med olika aktiviteter. Man håller saker roliga och intressanta så att du är mer benägen att hålla fast vid det på lång sikt.

Träning hos slutenvårdskliniken i Skottland

Hos Stockholms beroendeklinik är träning en integrerad del av vårt behandlingsprogram. Inom slutenvården på vår partnerklinik Castle Craig i Skottland ser vi till att alla patienter har minst tre träningspass per vecka. Utöver detta använder många patienter sin fritid till att gå eller jogga runt om våra stora trädgårdar.

Våra gym- och fitnessinstruktörer

Gymmet är utrustat med konditionsutrustning, vikter och en PowerPlate. Dessutom finns vår kvalificerade fitnesspersonal alltid till hands för att ge dig råd och motivation. Träningsaktiviteter som finns på Castle Craig: aerobics, pilates, yoga-stretching och cirkelträning. Träningsteamet leds av den erfarne tränaren David Kilgour. Du kommer att få en detaljerad bedömning som ny patient på Castle Craig, samt handledning genom hela träningsprogrammet.

Utomhusträning

Våra stora marker passar perfekt för utomhusaktiviteter som promenader, bergsvandring, jogging, fotboll och volleyboll. Detta ger dig möjlighet att experimentera med en mängd olika träningspass samtidigt som du njuter av den friska luften och den vackra naturen på den skotska landsbygden.

Yoga och Pilates

Vi erbjuder yoga- eller pilatespass varje vecka för våra patienter i primärvårdsbehandling. Båda dessa aktiviteter inkluderar mindfulness, vilket har visat sig hjälpa till att förbättra självreglering angående beroendeframkallande beteenden samt allmän självmedvetenhet.

Stretching

Om träningen blir för mycket för dig, har vi andra alternativ så att du kan fortfarande njuta av fördelarna med träning under återhämtning. Till exempel kan yoga vara för mycket för vissa av våra patienter, t. ex. de som går igenom avgiftningsprocessen eller de med rörelseproblem. Våra fitnessinstruktörer kan ge lättare stretchövningar istället.

Träning: En integrerad del av behandlingen

Hos Stockholms beroendeklinik stödjer vi dig i ditt tillfrisknande från missbruk. Vi ser till att du har stora möjligheter att ta hand om din kropp och själ genom träning som får dig att må bra och hjälper dig att skapa nya positiva dagliga vanor.

Om du eller någon du känner kämpar med missbruk i Stockholmsområdet eller runt om i Sverige kan vi hjälpa till på Stockholms beroendeklinik. Kontakta oss idag för att prata med vårt team av specialister i beroendebehandling.