Ring oss: 08-124 00 284

Träning under tillfrisknandet

Patienter som påbörjar beroendebehandling är ofta i ett dåligt fysiskt skick. Regelbunden träning ger kroppen den fysiska styrkan som behövs för att övervinna ett beroende. Det ökar blodflödet runt kroppen och hjärnan, vilket höjer energinivåerna och den mentala vakenheten. Det dämpar alkohol- och drogsug samt motiverar patienter i deras tillfrisknande.
Träning släpper även ut må-bra-endorfiner som gör att man känner sig mer positiv och mindre ängslig och deprimerad, vilket är två saker som kan göra att man tar ett återfall.

På Stockholms beroendeklinik skickar vi en del patienter till Castle Craigs behandlingshem i Skottland för slutenvård. Där har alla patienter minst tre träningspass i veckan, så att de kan börja bygga nya vanor som hjälper till i deras tillfrisknande.

Varför är träning så viktigt när man behandlar ett drogberoende?

Träning är en viktig del av återhämtningsprocessen eftersom den ger en mängd olika fysiska och psykiska hälsofördelar som har visat sig hjälpa människor att avstå från droganvändning på lång sikt.

Faktum är att det finns väl beprövade samband mellan träning och återhämtning av beroende. Fysiskt aktivitet frigör endorfiner i kroppen som dopamin och serotonin – de samma endorfiner som frigörs när du använder beroendeframkallande ämnen. Den naturliga känslan man får från träningen hjälper till att återinföra dessa endorfiner till din kropp utan de negativa biverkningar som kommer med ett drogberoende.

Regelbunden träning kan också hjälpa till med att skapa nya nervbanor i hjärnan. Detta hjälper din hjärna att läka från de fysiologiska effekterna av missbruk. Träning förbättrar också generellt din fysiska hälsa och energinivåer, vilket gör det lättare att motstå drogsuget. När du tränar regelbundet förbättrar du ditt kardiovaskulära system. Syre och livsviktiga näringsämnen kommer då att kunna flyta genom din kropp mer effektivt. Detta hjälper din kropp att bli starkare och bibehålla en hög energinivå under hela dagen, vilket i sin tur gör det lättare att utföra dagliga uppgifter och förbättrar din förmåga att fortsätta leva ett substansfritt liv.

Vilka är fördelarna med träning vid återhämtning?

När du börjar din resa till återhämtning kan det kännas spännande men också skrämmande. Genom att inkludera träning i din återhämtningsrutin kan du ta del av en mängd fördelar som gör det lättare att motstå drogsuget och förhindra återfall. Studier visar att om man lägger till träning till din återhämtningsplan kan avhållsamhetsfrekvensen från droganvändning öka med upp till 95 procent. De mest anmärkningsvärda fördelarna med träning är:

1. Bättre humör och högre energinivåer

Många människor kämpar med dåligt humör och minskad energi när de först börjar med återhämtningen. Detta är helt normalt eftersom din kropp återställer sig till ett liv utan alkohol eller droger – vilket kan vara en påfrestande process för både din kropp och själ. Att träna hjälper din kropp att anpassa sig till en nykter livsstil genom att producera egna endorfiner. Endorfinerna som frigörs när du tränar höjer inte bara ditt humör, de kan också hjälpa dig att känna dig pigg under dagen. Båda dessa resultat hjälper dig att må bättre och förbli nykter.

2. Sänker stressnivåerna

Att dra sig undan från droger eller alkohol är stressande för kroppen. När du lägger in träning tidigt under återhämtningsprocessen kan du hjälpa till att på ett naturligt sätt lindra den stressen så att hela återhämtningen känns mindre ångestframkallande. Dessutom är stress ofta en ledande bidragande orsak till utvecklingen av missbruksproblem. Att implementera nya hälsosamma vanor som naturligt minskar stress, såsom träning, är oerhört viktigt. I framtiden kommer dessa grundläggande vanor ge dig nya möjligheter att bränna bort stress och känna dig mer avslappnad.

3. Förbättrar sömn

En god natts sömn är grunden för allas hälsa. När man först påbörjar behandlingen för drog- eller alkoholberoende är det vanligt att kämpa med sömnen eftersom din kropp anpassar sig till alla förändringar du går igenom. Trötthet kan leda till dåligt beslutsfattande, dåligt humör och stress. Dessutom finns det många missbrukare som förlitar sig på en drog eller alkohol för att sova. När du tränar regelbundet hjälper du din kropp att återställa den naturliga sömnprocessen så att du kan njuta av alla fördelarna med att kunna vila ordentligt.

4. Bättre självkänsla

Att ta hand om dig själv genom träning ökar din självkänsla över tid. Att träna hjälper till att förstärka en positiv kroppsuppfattning och öka ditt förtroende för din förmåga att ta itu med olika utmaningar. Detta förbättrar din känsla av att tro på dig själv, något som många missbrukare kämpar med. När du kan bevisa för dig själv att du kan avsluta en löprunda eller delta i en yogaklass och må bra efteråt, har detta då en positiv effekt på din motivation att ändra gamla vanor.

5. Rutiner och strukturer som håller dig upptagen

En av de svårare aspekterna av att bli nykter är att hitta hälsosamma aktiviteter för att fylla din tid. Att hålla sig sysselsatt – särskilt under tidig återhämtning – är speciellt viktigt. Att lägga till träning till din dagliga rutin är ett utmärkt alternativ. Du får en produktiv aktivitet som får dig att må bra och omdirigerar ditt fokus bort från eventuella drogsug som kan uppstå.

Varför du bör undvika för mycket träning

Återhämtning handlar om att fixa dig själv inifrån genom att skapa nya hälsosamma vanor. Att träna på en konsekvent basis är onekligen bra för din hälsa, men det betyder inte att det inte kan utvecklas till en ohälsosam vana för vissa människor. Om du börjar pressa dig själv för mycket när du tränar kan du utveckla ett nytt missbruk eller en ohälsosam vana.

Regelbunden fysisk aktivitet är säkert för de flesta människor och justeringar kan göras för personer med rörelseproblem. Men det är ändå möjligt att träna för mycket. En del börjar få ett sug efter träning på samma sätt som till droger eller alkohol. Det finns även bevis på att träningsberoende förekommer oftare hos dem som har haft ett annat beroendeTräning kan även leda till skador, utmattning och oro, vilket är saker som kan distrahera dig från ditt tillfrisknande.

Fokusera på att få lagom med fysisk aktivitet som du tycker om och får dig att må bra. 

På vårt behandlingshem Castle Craig i Skottland finns regelbundna möjligheter för träning och en vacker park där du kan njuta av fysiska utomhusaktiviteter.

Hur du får in träning som rutin

Experter rekommenderar omkring 150 minuter träning per vecka. Det innebär lite över 20 minuter varje dag, eller 30 minuter fem dagar i veckan. Det är en bra idé att börja långsamt och framförallt om du inte har tränat regelbundet tidigare. Det finns många olika sätt att få in fysisk aktivitet i din vardag, allt från att promenera och jogga till yoga och styrketräning.

När du börjar ska du fokusera på att hitta en träningsform som du tycker om. Det gör det mycket mer sannolikt att du fortsätter med vanan och fortsätter med en regelbunden rutin. Oavsett om det är simning, cykling, dans eller att lyfta vikter så finns det någon träningsform som du faktiskt kommer gilla.

Var inte rädd för att prova nya former av fysisk aktivitet tills du hittar det du gillar. Att börja kan vara det mest utmanande steget när det kommer till träning. Experimentera gärna med olika aktiviteter så du hittar det som är roligt och intressant. Då är det mer sannolik att du fortsätter med det under en lång tid.

Stockholms beroendeklinik stöttar vi dig under alla delar av ditt tillfrisknande. Vi pratar och ger dig inspiration att ta hand om din kropp och ditt sinne genom träning. Tillsammans försöker vi hitta aktiviteter som gör att du mår bra och som hjälper dig att skapa positiva, nya vanor.

Om du eller någon du känner kämpar med ett beroende så kan vi hjälpa dig. Ring oss idag och  prata med vår personal.